Ελαιογραφία Η έξοδος του Άρη του Κωνσταντίνου Βολανάκη
Η έξοδος του πλοίου
«Άρης» από το Ναβαρίνο αποτελεί ένα από τα ηρωικότερα και πιο
συγκινητικά περιστατικά του ναυτικού αγώνα κατά την ελληνική επανάσταση
του 1821.
Ο Ιμπραήμ μετά την κατάληψη της Μεθώνης δεν εννοούσε να προχωρήσει στο
εσωτερικό της Πελοποννήσου αν δεν ξεκαθάριζε τις εχθρικές εστίες του Παλαιοκάστρου, του Νεοκάστρου και της Σφακτηρίας. Η κατάληψη του νησιού και η πτώση των δύο κάστρων θα του εξασφάλιζε την αδιαφιλονίκητη κατοχή
της Μεσσηνίας που θα γινόταν η βάση του για την εξόρμησή του προς το κέντρο της Πελοποννήσου.
Έτσι, στις 26 Απριλίου, ημέρα Κυριακή, του 1825, τουρκοαιγυπτιακή αρμάδα, εισέπλευσε στο Ναβαρίνο για να ενισχύσει την πολιορκία της
Σφακτηρίας και του Νεοκάστρου, τα οποία υπεράσπιζαν μικρές δυνάμεις επαναστατημένων Ελλήνων. Οι ώρες που ακολούθησαν ήταν δύσκολες για τους αγωνιστές του νησιού, αλλά και για τα 8 ελληνικά καράβια που βρίσκονταν
στο λιμάνι, καθώς διέτρεχαν τον κίνδυνο του αποκλεισμού.
Τo τελευταίo καράβι που διέσπασε τον εχθρικό κλοιό ήταν ο «Άρης» που περίμενε μάταια τον κυβερνήτη του, Αναστάσιο Τσαμαδό, ο οποίος είχε
πέσει μαχόμενος κατά την πολιορκία της νήσου Σφακτηρίας.
Με τον «Άρη» κατάφεραν να διαφύγουν με πολύ κόπο και ο Α. Μαυροκορδάτος και μερικοί άλλοι υπερασπιστές του νησιού. Τη διοίκηση του πλοίου ανέλαβε ο Ν. Βότσης και μαζί με τον Δ. Σαχτούρη ξεκίνησαν για τον δύσκολο απόπλου, καθώς την έξοδο για την ανοιχτή θάλασσα από την
κεντρική είσοδο του κόλπου είχαν κλείσει τρεις φρεγάτες. Οι ναύτες του ελληνικού πλοίου έφεραν την εικόνα της Παναγίας στο κατάστρωμα και μία
άγρια μάχη ξέσπασε.
Ο «Άρης» έβαλε πλώρη για τη μοναδική ανοιχτή δίοδο, το στενό άνοιγμα ανάμεσα στη Σφακτηρία και τον βράχο Tsichli-Baba. Επρόκειτο να
επιτελέσει έναν ελιγμό που απαιτούσε εξαιρετική ναυτική δεινότητα.
Ο «Άρης», ωστόσο, κατάφερε να βγει στην ανοιχτή θάλασσα και με τα 16 μικρά κανόνια του, που δεν σταμάτησαν να βάλλουν, προκάλεσε σοβαρές
ζημιές στον εχθρό. Κατά την έξοδό του βύθισε ένα μπρίκι, έκαψε μία γολέττα και έθεσε εκτός μάχης πέντε μπρίκια.
Ύστερα από τη σκληρή μάχη, που διήρκεσε πέντε ώρες, τα πανιά του μικρού πλοίου κουρελιάστηκαν. Με 2 νεκρούς και 7 τραυματίες κατέπλευσε στην Καλαμάτα.
Ο «Άρης» χάρη στην ηρωική τόλμη του κυβερνήτη και του πληρώματος που αψήφισαν τον κίνδυνο, έγραψε μια ακόμα λαμπρή σελίδα στην ιστορία της δράσης του ελληνικού ναυτικού.
Μετά την απελευθέρωση το πλοίο αγοράσθηκε από την ελληνική κυβέρνηση, εντάχθηκε στον πολεμικό στόλο και μετονομάσθηκε σε «Αθηνά». Το 1879 μετονομάσθηκε πάλι σε «Άρης». Χρησιμοποιήθηκε ως Σχολή Δοκίμων.
Διατηρήθηκε μέχρι το 1921, οπότε λόγω οικονομικής αδυναμίας συντηρήσεώς
του, αποφασίσθηκε η «τιμητική» βύθισή του...
Η έξοδος του πλοίου
«Άρης» από το Ναβαρίνο αποτελεί ένα από τα ηρωικότερα και πιο
συγκινητικά περιστατικά του ναυτικού αγώνα κατά την ελληνική επανάσταση
του 1821.
Ο Ιμπραήμ μετά την κατάληψη της Μεθώνης δεν εννοούσε να προχωρήσει στο
εσωτερικό της Πελοποννήσου αν δεν ξεκαθάριζε τις εχθρικές εστίες του
Παλαιοκάστρου, του Νεοκάστρου και της Σφακτηρίας. Η κατάληψη του νησιού
και η πτώση των δύο κάστρων θα του εξασφάλιζε την αδιαφιλονίκητη κατοχή
της Μεσσηνίας που θα γινόταν η βάση του για την εξόρμησή του προς το
κέντρο της Πελοποννήσου.
Έτσι, στις 26 Απριλίου, ημέρα Κυριακή, του 1825, τουρκοαιγυπτιακή
αρμάδα, εισέπλευσε στο Ναβαρίνο για να ενισχύσει την πολιορκία της
Σφακτηρίας και του Νεοκάστρου, τα οποία υπεράσπιζαν μικρές δυνάμεις
επαναστατημένων Ελλήνων. Οι ώρες που ακολούθησαν ήταν δύσκολες για τους
αγωνιστές του νησιού, αλλά και για τα 8 ελληνικά καράβια που βρίσκονταν
στο λιμάνι, καθώς διέτρεχαν τον κίνδυνο του αποκλεισμού.
Αρχική Φωτογραφία: Νικόλαος Καλογερόπουλος (1889-1957), Πάρων Άρης. Λάδι
σε καμβά, 54x67 εκ. Συλλογή ΝΜΕ
Πάρων Άρης. Νικόλαος Καλογερόπουλος (1889-1957), Λάδι σε καμβά, 54×67
εκ. Συλλογή ΝΜΕ
Τo τελευταίo καράβι που διέσπασε τον εχθρικό κλοιό ήταν ο «Άρης» που
περίμενε μάταια τον κυβερνήτη του, Αναστάσιο Τσαμαδό, ο οποίος είχε
πέσει μαχόμενος κατά την πολιορκία της νήσου Σφακτηρίας.
Με τον «Άρη» κατάφεραν να διαφύγουν με πολύ κόπο και ο Α. Μαυροκορδάτος
και μερικοί άλλοι υπερασπιστές του νησιού. Τη διοίκηση του πλοίου
ανέλαβε ο Ν. Βότσης και μαζί με τον Δ. Σαχτούρη ξεκίνησαν για τον
δύσκολο απόπλου, καθώς την έξοδο για την ανοιχτή θάλασσα από την
κεντρική είσοδο του κόλπου είχαν κλείσει τρεις φρεγάτες. Οι ναύτες του
ελληνικού πλοίου έφεραν την εικόνα της Παναγίας στο κατάστρωμα και μία
άγρια μάχη ξέσπασε.
Ο «Άρης» έβαλε πλώρη για τη μοναδική ανοιχτή δίοδο, το στενό άνοιγμα
ανάμεσα στη Σφακτηρία και τον βράχο Tsichli-Baba. Επρόκειτο να
επιτελέσει έναν ελιγμό που απαιτούσε εξαιρετική ναυτική δεινότητα.
Ο «Άρης», ωστόσο, κατάφερε να βγει στην ανοιχτή θάλασσα και με τα 16
μικρά κανόνια του, που δεν σταμάτησαν να βάλλουν, προκάλεσε σοβαρές
ζημιές στον εχθρό. Κατά την έξοδό του βύθισε ένα μπρίκι, έκαψε μία
γολέττα και έθεσε εκτός μάχης πέντε μπρίκια.
Ύστερα από τη σκληρή μάχη, που διήρκεσε πέντε ώρες, τα πανιά του μικρού
πλοίου κουρελιάστηκαν. Με 2 νεκρούς και 7 τραυματίες κατέπλευσε στην
Καλαμάτα.
Ο «Άρης» χάρη στην ηρωική τόλμη του κυβερνήτη και του πληρώματος που
αψήφισαν τον κίνδυνο, έγραψε μια ακόμα λαμπρή σελίδα στην ιστορία της
δράσης του ελληνικού ναυτικού.
Ο στρατηγός Ιωάννης Μακρυγιάννης, που παρακολουθούσε τη ναυμαχία από το
φρούριο του Νεοκάστρου, έγραψε στα απομνημονεύματά του:
«Σώθηκαν με μεγάλο κίνδυνο κι απερίγραπτη γενναιότητα αυτείνοι οι
άνθρωποι του καραβιού. Άλλο είναι να το [β]λέπει άνθρωπος και άλλο να το
λέγει. Σώθηκαν με την βοήθεια του Θεού, δίνοντάς τους ανδρεία πολλή».
Μετά την απελευθέρωση το πλοίο αγοράσθηκε από την ελληνική κυβέρνηση,
εντάχθηκε στον πολεμικό στόλο και μετονομάσθηκε σε «Αθηνά». Το 1879
μετονομάσθηκε πάλι σε «Άρης». Χρησιμοποιήθηκε ως Σχολή Δοκίμων.
Διατηρήθηκε μέχρι το 1921, οπότε λόγω οικονομικής αδυναμίας συντηρήσεώς
του, αποφασίσθηκε η «τιμητική» βύθισή του....
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/i-iroiki-exodos-tou-ari-apo-to-navarino-meta-tin-epithesi-tou-impraim-pos-diespase-ton-asfiktiko-klio-sti-sfaktiria-ke-me-koureliasmena-ta-pania-tou-katafere-na-thesi-ektos-machis-epta-echthrika/
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/i-iroiki-exodos-tou-ari-apo-to-navarino-meta-tin-epithesi-tou-impraim-pos-diespase-ton-asfiktiko-klio-sti-sfaktiria-ke-me-koureliasmena-ta-pania-tou-katafere-na-thesi-ektos-machis-epta-echthrika/
Η έξοδος του πλοίου
«Άρης» από το Ναβαρίνο αποτελεί ένα από τα ηρωικότερα και πιο
συγκινητικά περιστατικά του ναυτικού αγώνα κατά την ελληνική επανάσταση
του 1821.
Ο Ιμπραήμ μετά την κατάληψη της Μεθώνης δεν εννοούσε να προχωρήσει στο
εσωτερικό της Πελοποννήσου αν δεν ξεκαθάριζε τις εχθρικές εστίες του
Παλαιοκάστρου, του Νεοκάστρου και της Σφακτηρίας. Η κατάληψη του νησιού
και η πτώση των δύο κάστρων θα του εξασφάλιζε την αδιαφιλονίκητη κατοχή
της Μεσσηνίας που θα γινόταν η βάση του για την εξόρμησή του προς το
κέντρο της Πελοποννήσου.
Έτσι, στις 26 Απριλίου, ημέρα Κυριακή, του 1825, τουρκοαιγυπτιακή
αρμάδα, εισέπλευσε στο Ναβαρίνο για να ενισχύσει την πολιορκία της
Σφακτηρίας και του Νεοκάστρου, τα οποία υπεράσπιζαν μικρές δυνάμεις
επαναστατημένων Ελλήνων. Οι ώρες που ακολούθησαν ήταν δύσκολες για τους
αγωνιστές του νησιού, αλλά και για τα 8 ελληνικά καράβια που βρίσκονταν
στο λιμάνι, καθώς διέτρεχαν τον κίνδυνο του αποκλεισμού.
Αρχική Φωτογραφία: Νικόλαος Καλογερόπουλος (1889-1957), Πάρων Άρης. Λάδι
σε καμβά, 54x67 εκ. Συλλογή ΝΜΕ
Πάρων Άρης. Νικόλαος Καλογερόπουλος (1889-1957), Λάδι σε καμβά, 54×67
εκ. Συλλογή ΝΜΕ
Τo τελευταίo καράβι που διέσπασε τον εχθρικό κλοιό ήταν ο «Άρης» που
περίμενε μάταια τον κυβερνήτη του, Αναστάσιο Τσαμαδό, ο οποίος είχε
πέσει μαχόμενος κατά την πολιορκία της νήσου Σφακτηρίας.
Με τον «Άρη» κατάφεραν να διαφύγουν με πολύ κόπο και ο Α. Μαυροκορδάτος
και μερικοί άλλοι υπερασπιστές του νησιού. Τη διοίκηση του πλοίου
ανέλαβε ο Ν. Βότσης και μαζί με τον Δ. Σαχτούρη ξεκίνησαν για τον
δύσκολο απόπλου, καθώς την έξοδο για την ανοιχτή θάλασσα από την
κεντρική είσοδο του κόλπου είχαν κλείσει τρεις φρεγάτες. Οι ναύτες του
ελληνικού πλοίου έφεραν την εικόνα της Παναγίας στο κατάστρωμα και μία
άγρια μάχη ξέσπασε.
Ο «Άρης» έβαλε πλώρη για τη μοναδική ανοιχτή δίοδο, το στενό άνοιγμα
ανάμεσα στη Σφακτηρία και τον βράχο Tsichli-Baba. Επρόκειτο να
επιτελέσει έναν ελιγμό που απαιτούσε εξαιρετική ναυτική δεινότητα.
Ο «Άρης», ωστόσο, κατάφερε να βγει στην ανοιχτή θάλασσα και με τα 16
μικρά κανόνια του, που δεν σταμάτησαν να βάλλουν, προκάλεσε σοβαρές
ζημιές στον εχθρό. Κατά την έξοδό του βύθισε ένα μπρίκι, έκαψε μία
γολέττα και έθεσε εκτός μάχης πέντε μπρίκια.
Ύστερα από τη σκληρή μάχη, που διήρκεσε πέντε ώρες, τα πανιά του μικρού
πλοίου κουρελιάστηκαν. Με 2 νεκρούς και 7 τραυματίες κατέπλευσε στην
Καλαμάτα.
Ο «Άρης» χάρη στην ηρωική τόλμη του κυβερνήτη και του πληρώματος που
αψήφισαν τον κίνδυνο, έγραψε μια ακόμα λαμπρή σελίδα στην ιστορία της
δράσης του ελληνικού ναυτικού.
Ο στρατηγός Ιωάννης Μακρυγιάννης, που παρακολουθούσε τη ναυμαχία από το
φρούριο του Νεοκάστρου, έγραψε στα απομνημονεύματά του:
«Σώθηκαν με μεγάλο κίνδυνο κι απερίγραπτη γενναιότητα αυτείνοι οι
άνθρωποι του καραβιού. Άλλο είναι να το [β]λέπει άνθρωπος και άλλο να το
λέγει. Σώθηκαν με την βοήθεια του Θεού, δίνοντάς τους ανδρεία πολλή».
Μετά την απελευθέρωση το πλοίο αγοράσθηκε από την ελληνική κυβέρνηση,
εντάχθηκε στον πολεμικό στόλο και μετονομάσθηκε σε «Αθηνά». Το 1879
μετονομάσθηκε πάλι σε «Άρης». Χρησιμοποιήθηκε ως Σχολή Δοκίμων.
Διατηρήθηκε μέχρι το 1921, οπότε λόγω οικονομικής αδυναμίας συντηρήσεώς
του, αποφασίσθηκε η «τιμητική» βύθισή του....
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/i-iroiki-exodos-tou-ari-apo-to-navarino-meta-tin-epithesi-tou-impraim-pos-diespase-ton-asfiktiko-klio-sti-sfaktiria-ke-me-koureliasmena-ta-pania-tou-katafere-na-thesi-ektos-machis-epta-echthrika/
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/i-iroiki-exodos-tou-ari-apo-to-navarino-meta-tin-epithesi-tou-impraim-pos-diespase-ton-asfiktiko-klio-sti-sfaktiria-ke-me-koureliasmena-ta-pania-tou-katafere-na-thesi-ektos-machis-epta-echthrika/
.
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/i-iroiki-exodos-tou-ari-apo-to-navarino-meta-tin-epithesi-tou-impraim-pos-diespase-ton-asfiktiko-klio-sti-sfaktiria-ke-me-koureliasmena-ta-pania-tou-katafere-na-thesi-ektos-machis-epta-echthrika/
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/i-iroiki-exodos-tou-ari-apo-to-navarino-meta-tin-epithesi-tou-impraim-pos-diespase-ton-asfiktiko-klio-sti-sfaktiria-ke-me-koureliasmena-ta-pania-tou-katafere-na-thesi-ektos-machis-epta-echthrika/
Η έξοδος του πλοίου
«Άρης» από το Ναβαρίνο αποτελεί ένα από τα ηρωικότερα και πιο
συγκινητικά περιστατικά του ναυτικού αγώνα κατά την ελληνική επανάσταση
του 1821.
Ο Ιμπραήμ μετά την κατάληψη της Μεθώνης δεν εννοούσε να προχωρήσει στο
εσωτερικό της Πελοποννήσου αν δεν ξεκαθάριζε τις εχθρικές εστίες του
Παλαιοκάστρου, του Νεοκάστρου και της Σφακτηρίας. Η κατάληψη του νησιού
και η πτώση των δύο κάστρων θα του εξασφάλιζε την αδιαφιλονίκητη κατοχή
της Μεσσηνίας που θα γινόταν η βάση του για την εξόρμησή του προς το
κέντρο της Πελοποννήσου.
Έτσι, στις 26 Απριλίου, ημέρα Κυριακή, του 1825, τουρκοαιγυπτιακή
αρμάδα, εισέπλευσε στο Ναβαρίνο για να ενισχύσει την πολιορκία της
Σφακτηρίας και του Νεοκάστρου, τα οποία υπεράσπιζαν μικρές δυνάμεις
επαναστατημένων Ελλήνων. Οι ώρες που ακολούθησαν ήταν δύσκολες για τους
αγωνιστές του νησιού, αλλά και για τα 8 ελληνικά καράβια που βρίσκονταν
στο λιμάνι, καθώς διέτρεχαν τον κίνδυνο του αποκλεισμού.
Αρχική Φωτογραφία: Νικόλαος Καλογερόπουλος (1889-1957), Πάρων Άρης. Λάδι
σε καμβά, 54x67 εκ. Συλλογή ΝΜΕ
Πάρων Άρης. Νικόλαος Καλογερόπουλος (1889-1957), Λάδι σε καμβά, 54×67
εκ. Συλλογή ΝΜΕ
Τo τελευταίo καράβι που διέσπασε τον εχθρικό κλοιό ήταν ο «Άρης» που
περίμενε μάταια τον κυβερνήτη του, Αναστάσιο Τσαμαδό, ο οποίος είχε
πέσει μαχόμενος κατά την πολιορκία της νήσου Σφακτηρίας.
Με τον «Άρη» κατάφεραν να διαφύγουν με πολύ κόπο και ο Α. Μαυροκορδάτος
και μερικοί άλλοι υπερασπιστές του νησιού. Τη διοίκηση του πλοίου
ανέλαβε ο Ν. Βότσης και μαζί με τον Δ. Σαχτούρη ξεκίνησαν για τον
δύσκολο απόπλου, καθώς την έξοδο για την ανοιχτή θάλασσα από την
κεντρική είσοδο του κόλπου είχαν κλείσει τρεις φρεγάτες. Οι ναύτες του
ελληνικού πλοίου έφεραν την εικόνα της Παναγίας στο κατάστρωμα και μία
άγρια μάχη ξέσπασε.
Ο «Άρης» έβαλε πλώρη για τη μοναδική ανοιχτή δίοδο, το στενό άνοιγμα
ανάμεσα στη Σφακτηρία και τον βράχο Tsichli-Baba. Επρόκειτο να
επιτελέσει έναν ελιγμό που απαιτούσε εξαιρετική ναυτική δεινότητα.
Ο «Άρης», ωστόσο, κατάφερε να βγει στην ανοιχτή θάλασσα και με τα 16
μικρά κανόνια του, που δεν σταμάτησαν να βάλλουν, προκάλεσε σοβαρές
ζημιές στον εχθρό. Κατά την έξοδό του βύθισε ένα μπρίκι, έκαψε μία
γολέττα και έθεσε εκτός μάχης πέντε μπρίκια.
Ύστερα από τη σκληρή μάχη, που διήρκεσε πέντε ώρες, τα πανιά του μικρού
πλοίου κουρελιάστηκαν. Με 2 νεκρούς και 7 τραυματίες κατέπλευσε στην
Καλαμάτα.
Ο «Άρης» χάρη στην ηρωική τόλμη του κυβερνήτη και του πληρώματος που
αψήφισαν τον κίνδυνο, έγραψε μια ακόμα λαμπρή σελίδα στην ιστορία της
δράσης του ελληνικού ναυτικού.
Ο στρατηγός Ιωάννης Μακρυγιάννης, που παρακολουθούσε τη ναυμαχία από το
φρούριο του Νεοκάστρου, έγραψε στα απομνημονεύματά του:
«Σώθηκαν με μεγάλο κίνδυνο κι απερίγραπτη γενναιότητα αυτείνοι οι
άνθρωποι του καραβιού. Άλλο είναι να το [β]λέπει άνθρωπος και άλλο να το
λέγει. Σώθηκαν με την βοήθεια του Θεού, δίνοντάς τους ανδρεία πολλή».
Μετά την απελευθέρωση το πλοίο αγοράσθηκε από την ελληνική κυβέρνηση,
εντάχθηκε στον πολεμικό στόλο και μετονομάσθηκε σε «Αθηνά». Το 1879
μετονομάσθηκε πάλι σε «Άρης». Χρησιμοποιήθηκε ως Σχολή Δοκίμων.
Διατηρήθηκε μέχρι το 1921, οπότε λόγω οικονομικής αδυναμίας συντηρήσεώς
του, αποφασίσθηκε η «τιμητική» βύθισή του....
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/i-iroiki-exodos-tou-ari-apo-to-navarino-meta-tin-epithesi-tou-impraim-pos-diespase-ton-asfiktiko-klio-sti-sfaktiria-ke-me-koureliasmena-ta-pania-tou-katafere-na-thesi-ektos-machis-epta-echthrika/
Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/i-iroiki-exodos-tou-ari-apo-to-navarino-meta-tin-epithesi-tou-impraim-pos-diespase-ton-asfiktiko-klio-sti-sfaktiria-ke-me-koureliasmena-ta-pania-tou-katafere-na-thesi-ektos-machis-epta-echthrika/
Άρης (βρίκιο)
Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
![]() Το βρίκιον Άρης, στο Μουσείο Μπενάκη, έργο του François Geoffroi Roux (1881) |
|
Πληροφορίες | |
---|---|
Ονομασίες | (1807–1829) «Άρης» (1829–1879) «Αθηνά» (1879–1921) «Άρης» |
Πλοιοκτήτης | Αναστάσιος Τσαμαδός[1] |
Ναυπηγείο | Βενετίας[2] |
Έναρξη ναυπήγησης | 1807 |
Ένταξη σε υπηρεσία | 1821 (Αγώνας του 1821, μοίρα της Ύδρας)![]() 1829 (Κυβερνείο της Ελλάδας) ![]() |
Χρήση | Σχολή Ναυτικών Δοκίμων |
Κατάληξη | Βυθίστηκε τιμητικά το 1921[3] |
Γενικά χαρακτηριστικά | |
Εκτόπισμα | 350 τόννοι |
Μήκος | 30,5 μέτρα |
Πλάτος | 8,8 μέτρα |
Βύθισμα | 4,9 μέτρα |
Πρόωση | Ιστιοφόρο |
Πλήρωμα | 82 |
Οπλισμός | 1807: 16 κανόνια των 12 λιβρών 1829: 2 κανόνια των 12 λιβρών και 10 κορρονάδες των 24 λιβρών[4] |
Ιστορία
Στις 5 Μαΐου(Π.Η.) του 1821 το βρίκιο «Άρης» βρέθηκε στον Παγασητικό και βοήθησε στο να επισπευθεί το αναφερόμενο ως κίνημα της Νοτιοανατολικής Θεσσαλίας, στη συνέχεια πήγε για περιπολία στα στενά μεταξύ Χίου και Ψαρών ως μέλος της μοίρας της Ύδρας μαζί με τη μοίρα των Σπετσών. Σύμφωνα με το ημερολόγιο του πλοίου περίμεναν την άφιξη μιας ισχυρής μοίρας του τουρκικού στόλου αποτελούμενη από οκτώ πλοία. Τελικά, εντοπίστηκε ένα τούρκικο δίκροτο της εμπροσθοφυλακής της, το οποίο βρήκε καταφύγιο στην Ερεσό, εκεί, στις 27 Μαΐου(Π.Η.) πήρε μέρος στην αποστολή για την πυρπόληση του τουρκικού δικρότου, την οποία πραγματοποίησε με επιτυχία ο Δημήτριος Παπανικολής.[5]Το βρίκιο «Άρης» ήταν σε αποστολή μεταφοράς πολεμικού υλικού με προορισμό την Πάτρα όταν διερχόμενο από το Νεόκαστρο (ή την σημερινή Πύλο) στις 19 Απριλίου(Π.Η.) του 1825 ο κυβερνήτης του Aναστάσιος Tσαμαδός αυτεπαγγέλτως στάθμευσε και ζήτησε άδεια από τον Υπουργό Πολέμου της Κυβέρνησης να παραμείνει και να εφοδιάσει την άμυνα του λιμανιού λόγω του ότι ο Ιμπραήμ Πασάς ετοίμαζε εκεί απόβαση.[2]
Έτσι και έγινε, μετά από συμβούλιο που διεξήχθη τελικά στο πλοίο «Άρης» υπό του υπουργού Πολέμου Αναγνωσταρά, όπου αποφασίστηκε να ενισχυθεί η άμυνα του νησιού με 500 ακόμα άνδρες και ναυτικούς, καθώς και να ζητήσουν επιπλέον ενισχύσεις. Στις 22 Απριλίου(Π.Η.) ο ελληνικός στόλος βρέθηκε εμπρός στο Νεόκαστρο, ενώ ο εχθρικός γύρω στις Οινούσες. Ο Ανδρέας Μιαούλης αφού συσκέφθηκε με τον Τσαμαδό, παρατάχθηκε για μάχη, αλλά όλη η μέρα πέρασε με ακροβολισμούς, ομοίως, και οι επόμενες δύο επιθέσεις του ελληνικού στόλου δεν κατάφεραν να παρασύρουν τον εχθρικό στόλο σε κάποια ναυμαχία. Κύριος στόχος του Ιμπραήμ ήταν η Σφακτηρία. Σύμφωνα με το σχέδιό του η πρώτη μοίρα, που αποτελείτο από 3 φρεγάτες, 4 κορβέττες και 39 άλλα μικρότερα πλοία, διατάχθηκε να εισδύσει στον κόλπο να βομβαρδίσει το νησί και να καλύψει την απόβαση. Η δεύτερη μοίρα, που αποτελείτο από τα μεγαλύτερα πλοία, θα ορμούσε εναντίον του ελληνικού στόλου που λοξοδρομούσε κάτω από το νησί Πρώτη. Συγχρόνως τα αιγυπτιακά στρατεύματα της ξηράς θα επιτίθενταν εναντίον του Παλαιοκάστρου.[6]
Την νύχτα της 25ης Απριλίου(Π.Η.) προς την 26η Απριλίου(Π.Η.) ο Aιγυπτιακός Στόλος, έχοντας πλέον ευνοϊκό άμενο, εισέπλευσε στον όρμο του Nαυαρίνου συνοδεύοντας αποβατικό σώμα τριών χιλιάδων ανδρών για να καταλάβει τον όρμο και το φρούριό του. O εχθρός αρχικά κατέλαβε τη Σφακτηρία φονεύοντας 350 από τους 800 υπερασπιστές της, μεταξύ των οποίων ήταν ο φιλικός και αρχηγός των Ελλήνων στη μάχη Αναγνωσταράς, ο φιλέλληνας Ιταλός κόμης Σαντόρε ντι Σανταρόζα και ο κυβερνήτης του βρικίου «Άρης», πλοίαρχος Aναστάσιος Tσαμαδός που βρισκόταν στην ξηρά στο πλευρό των αμυνομένων Ελλήνων μαζί με 200 περίπου αξιωματικούς και ναυτικούς που εγκατέλειψαν και αυτοί τις λέμβους τους για να βοηθήσουν στη μάχη. Tο γεγονός ότι όχι μόνο αυτός αλλά και ο κυβερνήτης του πλοίου «Aθηνά», ο πλοίαρχος Νικόλαος Βότσης, δεν πρόλαβαν να επιβιβασθούν στα πλοία τους σημαίνει ότι ο είσπλους των Aιγυπτίων έγινε αιφνιδιαστικά. Όταν οι ναυτικοί μας τράπηκαν σε φυγή, επιστρέφοντας ατάκτως στις λέμβους τους, επέβησαν όπου ήταν δυνατόν ανεξαρτήτως αν ήταν το πλήρωμα του σκάφους ή όχι. Δύο από τα πέντε άλλα πλοία μας που ήταν στον όρμο πρόλαβαν να σαλπάρουν έγκαιρα και να εξέλθουν ανενόχλητα, με κυβερνήτες τον Θεόδωρο Σάντο Σπετσιώτη και τον Βασίλειο Σ. Βουδούρη. Το «Aθηνά» χωρίς τον κυβερνήτη του επιχείρησε και επέτυχε ηρωική έξοδο. Στο βρίκιο «Αχιλλεύς», ενώ απέπλεε από τον όρμο υπό των αδελφών Γεωργίου και Αντωνίου Ορλάνδου, κρεμάσθηκαν τριάντα ναύτες στα πλευρά της λέμβου με το σώμα στη θάλασσα, όπως και σε άλλα πλοία. Επίσης, το τρικάταρτο και βαριά οπλισμένο «Ποσειδών» υπό του Θεοφίλου Μουλά, απέπλευσε οριακά φορτωμένο με βαρέλια νερό στην πλώρη για να μοιάζει πυρπολικό και έτσι κατάφερε να διαφύγει χωρίς να προσπαθήσουν να το εμβολίσουν. Tελευταίο έμεινε το βρίκιο «Άρης» που είχε μείνει μέσα στον όρμο περιμένοντας τον κυβερνήτη του. Mόλις το πλήρωμα έμαθε για το θάνατό του απέπλευσε με τον Πλοίαρχο Nικόλαο Bότση, που πρόλαβε να επιβιβαστεί την τελευταία στιγμή σε αυτό μαζί με το Δημήτριο Σαχτούρη και τον Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο.[2][3]
Ελαιογραφία Η έξοδος του Άρη του Κωνσταντίνου Βολανάκη
Ο στρατηγός Ιωάννης Μακρυγιάννης, που παρακολουθούσε τη ναυμαχία από το φρούριο του Νεοκάστρου, γράφει σχετικά στα απομνημονεύματά του:
Ο στρατηγός Ιωάννης Μακρυγιάννης, που παρακολουθούσε τη ναυμαχία από το φρούριο του Νεοκάστρου, γράφει σχετικά στα απομνημονεύματά του:
Σώθηκαν με μεγάλο κίνδυνο κι απερίγραπτη γενναιότητα αυτείνοι οι άνθρωποι του καραβιού. Άλλο είναι να το [β]λέπει άνθρωπος και άλλο να το λέγει. Σώθηκαν με την βοήθεια του Θεού, δίνοντάς τους ανδρεία πολλή.
Η έξοδος του Άρη
Το ημερολόγιο του πλοίου «Άρης» παραδόθηκε στους συγγενείς του Αλεξάνδρου Τσαμαδού και σώζεται μέχρι σήμερα από τους απογόνους του. Είναι γραμμένο με μολύβι και το παρακάτω απόσπασμά του αναφέρει συμβάντα της ημέρας της εξόδου του πλοίου, 8ης Μαΐου [Π.Η. 26ης Απριλίου] του 1825, μέχρι της στιγμής που το πλοίο ανοίγει τα πανιά του.[2]Ημερολόγιον βρικίου Άρης — Κυριακή, 26 Απριλίου(Π.Η.) 1825:[2]Έως εις τας 8 ώρας μ.μ. ο εχθρικός στόλος, γενόμενος εις δύο μοίρας, η μεν φυλάττουσα το Βλησίδι, εκανονιοβόλει το νησίον Σφακτηρία, ταυτοχρόνως δε και ο Ιμβραήμ πασάς δια ξη[ρ]άς την πόλιν. Ο κανονιοβολισμός διήρκεσεν ώραν 1 εις τας 5, όπου και έρριψαν τας βάρκας των οι εχθροί γεμάταις πολεμοφόδια να κάμουν απόβασιν· οι εν τῳ Νησίῳ έδωσαν το κατ' αρχάς αντίστασιν γενναίων και έτρεψαν ταις βάρκαις εις φυγήν και μία όμως εξ εκείνων μη δυνηθέντες να την εμποδίσωσιν έκαμεν απόβασιν και ταυτοχρόνως έκαμον και αι άλλαι και ούτως οι Έλληνες ετράπησαν εις φυγήν και άλλους εζώγρησαν, άλλους εθανάτωσαν και άλλους έπνιξαν και ούτως εκυριεύθη το Νησίον από τους εχθρούς, τα δε ιδικά μας πλοία, ιδόντα τον κίνδυνον και αβεβαιότητα μη κλεισθώσιν, έκαμον αρχή να κόπτουν τας άγκυρας αφού άφησαν το[...] έξω εις το Νησίον, άλλους συντρόφους, αρκετούς θανατωμένους και ζωγρησμένους· πρώτον το καράβι που έκαμε πανιά εστάθη το πλοίο του Βασιλείου Σ. Βουδούρη, και ακολούθως τα πλοία, ημείς δεν ηξήλθομεν και ο πλοίαρχός μας μετά του ναυκλήρου έξω και άλλοι σύντροφοι, ο δε Εκλαμπρότατος Μαυροκορδάτος έλλειπεν έξω εις το Νησίον· εστείλαμεν ταις βάρκαις μας δια να τους λάβωμεν, αλλά κατά δυστυχίαν ταις ανήγγειλον ότι εθανατώθη ο γενναίος πλοίαρχός μας, πολεμών μετά του ναυκλήρου Χριστοφίλου και λοιπών· τούτους επερίλαβον. Ο ναύκληρος Χριστόφιλος εσώθη κολυμβών εις το φρούριον.
Σχολή Ναυτικών Δοκίμων
Το ακρόπρωρο του «Άρη» στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο στην Αθήνα
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου