expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

nasdaq

Search in navarinoinvestment

auto slider

Τετάρτη 28 Απριλίου 2021

Η ιστορία του ενδοξότερου πλοίου του 1821-ΑΡΗΣ


 Ο πάρωνας (μπρίκι) ΑΡΗΣ υπήρξε ένα από τα ηρωικότερα Ελληνικά πλοία της Ελληνικής Επανάστασης. Είχε ναυπηγηθεί στη Βενετία το 1807 ως εμπορικό μπρίκι για λογαριασμό του Υδραίου καραβοκύρη και κατοπινού ναυμάχου του 1821 Αναστασίου Τσαμαδού.

 Με την έναρξη του Αγώνα συμμετείχε στην υδραίικη πολεμική μοίρα, παίρνοντας μέρος στις περισσότερες ναυτικές επιχειρήσεις του Αγώνα. Αποκορύφωμα ήταν η διάσπαση του ασφυκτικού κλοιού του Ιμπραήμ στο Ναβαρίνο τον Απρίλη του 1825, όπου πέρασε με επιτυχία ανάμεσα από ισχυρό φράγμα πυρός που είχαν εγκαταστήσει τα 32 αιγυπτιακά πολεμικά πλοία. Το πλοίο κατάφερε να διαφύγει με μεγάλες ζημιές και απώλειες υπό τον νέο Κυβερνήτη του Ν. Βότση μετά τον ηρωικό θάνατο του καπετάνιου και καραβοκύρη του Α. Τσαμαδού στη Σφακτηρία μαζί με πολλούς άλλους Έλληνες και φιλέλληνες (Σανταρόζα κλπ).

Μετά την Απελευθέρωση έγινε πλοίο του Εθνικού Στόλου με το νέο του όνομα «ΑΘΗΝΑ», ενώ το 1879 επανονομάστηκε «ΑΡΗΣ». Χρησιμοποιήθηκε σε πολλές αποστολές του ΠΝ, τις περιόδους 1863-65 και 1882-84 ως Σχολή Ν. Δοκίμων, και από το 1885 έως το 1921 στον Πόρο ως Σχολή για το κατώτερο προσωπικό του ΠΝ. 

Δυστυχώς το ιστορικό εκείνο πλοίο, μοναδικό κειμήλιο του Αγώνα που επέζησε επί μια εκατονταετία, έμελλε να βυθιστεί με κανονιοβολισμό τιμητικά στις 25 Μαρτίου 1921 στην επέτειο των 100 ετών από το 1821. Η βύθιση έγινε κοντά στη νησίδα Κυρά έξω από τον Ναύσταθμο Σαλαμίνας λόγω οικονομικής αδυναμίας του ΠΝ για τη συντήρηση και τις απαιτούμενες επισκευές του. 

Ήταν ένας θλιβερός πανηγυρισμός της εκατονταετίας του Αγώνα που έγινε παρά τις σφοδρές αντιρρήσεις πολλών που επέμεναν να διατηρηθεί ως εθνικό κειμήλιο. 🇬🇷

Μανώλης Χατζηδημητρίου

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου