expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

nasdaq

Search in navarinoinvestment

auto slider

Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου 2014

Παναγιώτης Γιαννόπουλος vs Σκουπιδότοπος Πύλου

Σχόλιο του navarinoinvestment:

Πολίτης που τα παντελόνια τα φοράει όχι για να μη κρυώνει...

Μπράβο Παναγιώτη και ας μην έχει τύχει να σε γνωρίσουμε προσωπικά.

 

Ο Παναγιώτης Γιαννόπουλος για τον σκουπιδότοπο της Πύλου

ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΟΥ ΜΟΝΟΜΕΛΟΥΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

ΑΙΤΗΣΗ
(Άρθρο 682 και 731 ΚΠολΔ)

Του Παναγιώτη Γιαννόπουλου, Δικηγόρου, κατοίκου Αθηνών, οδός Ναυαρίνου αρ. 15.

ΚΑΤΑ

1. Του Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοικήσεως Α’ Βαθμού με την επωνυμία «Δήμος Πύλου- Νέστορος» που εδρεύει στην Πύλο, νομίμως εκπροσωπουμένου. 
2. Του Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοικήσεως Β’ Βαθμού με την επωνυμία «Περιφέρεια Πελοποννήσου», που εδρεύει στην Τρίπολη, νομίμως εκπροσωπουμένου
3. Του Υπουργού Ενέργειας, Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, που κατοικοεδρεύει στην Αθήνα και όπως εκπροσωπείται νομίμως.
__________________________________

I. Τα κρίσιμα νομικά και πραγματικά περιστατικά.

1. Στον Δήμο Πύλου λειτουργούσε συνεχώς κατά τα τελευταία τριάντα έτη στην θέση Άγιος Νικόλαος Χώρος Ανεξέλεγκτης Διαθέσεως Αποβλήτων (Χ.Α.Δ.Α.). Στον ως άνω Χ.Α.Δ.Α. τα τελευταία έτη εναποτίθενται τα αστικά απορρίμματα τόσο του Καποδιστριακού Δήμου Πύλου, όσο επίσης και των Καποδιστριακών όμορων Δήμων Μεθώνης, Χιλιοχωρίων και Βουφράδος. Πλέον, από το έτος 2010 και μετά στον προλεχθέντα Χ.Α.Δ.Α εναποτίθενται τα απορρίμματα του Καλλικρατικού Δήμου Πύλου-Νέστορος, που απαρτίζεται από την συνένωση των Καποδιστριακών Δήμων Πύλου, Μεθώνης, Κορώνης, Χιλιοχωρίων, Νέστορος και Παπαφλέσσα.



2. Σύμφωνα με τις οδηγίες 75/442 και 91/156 της Ευρωπαϊκής Ενώσεως σε συνδυασμό με την υπ’ αρ. C 502/2003 καταδικαστική εις βάρος της Ελλάδας αποφάσεως του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, υφίστατο υποχρέωση της χώρας μας να διακόψει έως την 31.12.2008 την λειτουργία όλων των Χώρων Ανεξέλεγκτης Διαθέσεως Αποβλήτων, με την σύστοιχη υποχρέωση της άμεσης αντικαταστάσεώς τους. Σύμφωνα με την προλεχθείσα Ευρωπαϊκή νομοθεσία και την απόφαση του Δ.Ε.Κ., τυχόν παράβαση της ως άνω υποχρεώσεως ή υπερβάσεως της καταληκτικής ημερομηνοχρονολογίας συμμορφώσεως της χώρας μας, επιφέρει την επιβολή προστίμου ύψους 34.000,00 € ημερησίως για την λειτουργία ενός εκάστου Χ.Α.Δ.Α.. Επιπροσθέτως, η εθνική νομοθεσία και δη οι διατάξεις της Κ.Υ.Α. 50910/2727/03 «Μέτρα και όροι για την διαχείριση στερεών αποβλήτων – Εθνικός και Περιφερειακός Σχεδιασμός» διαλαμβάνουν ρυθμίσεις για την παύση της λειτουργίας των ενεργών Χ.Α.Δ.Α. και της αποκαταστάσεώς τους και συστηματοποιούνται οι διοικητικές ενέργειες για την δημιουργία μονάδων δεματοποιήσεως και μονάδων επεξεργασίας των αστικών απορριμμάτων. Οι επίμαχες αυτές ρυθμίσεις του Ευρωπαϊκού και του Εθνικού Δικαίου συμπλέκονται και συγχρόνως ταυτίζονται με τον σκληρό πυρήνα του δημοσίου συμφέροντος, της δημόσια υγείας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Με άλλη διατύπωση, η ρυθμιστική ακτινοβολία των ανωτέρω ρυθμίσεων είναι δεσμευτική για κάθε όργανο του κράτους.

3. Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Πύλου με την υπ’ αρ. 238/2008 απόφασή του που λήφθηκε κατά την συνεδρίαση της 10/12/2008 αποφάσισε ομοφώνως την παύση της λειτουργίας του Χ.Α.Δ.Α. στην θέση «Άγιος Νικόλαος» του ανωτέρω Δήμου. Συνεπώς είναι σαφές ότι ο Χ.Α.Δ.Α. Αγίου Νικολάου έχει παύσει να λειτουργεί νομίμως ήδη από την 31.12.2008 και εντεύθεν.

4. Ως προς το ζήτημα της Διαχειρίσεως των αστικών απορριμμάτων και των εν γένει στερεών αποβλήτων στο Νομό Μεσσηνίας και δη στον Δήμο Πύλου πρέπει να υπομνησθούν μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα. Αναλυτικότερα, το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Πύλου με την υπ’ αρ. 122/2005 απόφασή του αποφάσισε ομοφώνως την συμμετοχή του Δήμου Πύλου στον «Ενιαίο Σύνδεσμο Διαχειρίσεως στερεών αποβλήτων Νομού Μεσσηνίας» και συγχρόνως αποφάσισε ότι αναθέτει στον ανωτέρω ενιαίο Σύνδεσμο τις κάτωθι αρμοδιότητες :
«1. Το σχεδιασμό της διαχειρίσεως και την εν γένει διαχείριση στερεών αποβλήτων στον Νομό Μεσσηνίας, ήτοι τη συλλογή, μεταφορά, διαλογή και επεξεργασία των στερεών αποβλήτων καθώς επίσης την αποθήκευση και απόθεσή τους στο έδαφος και τις αναγκαίες εργασίες επεξεργασίας για την επαναχρησιμοποίηση, ανάκτηση ή ανακύκλωσή τους και την παραγωγή ενέργειας από αυτά και τέλος την εκπόνηση κάθε αναγκαίας μελέτης και την εκτέλεση κάθε αναγκαίου μέτρου για την εκπλήρωση του σκοπού αυτού.
2. Την προστασία του περιβάλλοντος στους Δήμους του Νομού Μεσσηνίας και η ανάπτυξη δράσεων στον τομέα αυτό. Τον έλεγχο και την παρακολούθηση της ποιότητας του περιβάλλοντος, τον έλεγχο της τηρήσεως των περιβαλλοντικών όρων, την ανάληψη πρωτοβουλιών και την υλοποίηση ενεργειών για την οικολογική αναβάθμιση του Νομού Μεσσηνίας και την εκπόνηση ερευνητικών προγραμμάτων και μελετών περιβάλλοντος.
3. Την υλοποίηση έργων και δράσεων διαδημοτικής συνεργασίας, τη συμμετοχή σε υφιστάμενες ή μέλλουσες να ιδρυθούν επιχειρήσεις φορέων Τοπικής Αυτοδιοικήσεως, τη συμμετοχή σε προγραμματικές συμβάσεις και γενικώς την ανάπτυξη κάθε δραστηριότητας στην αντιμετώπιση κοινών προβλημάτων του Νομού Μεσσηνίας».
Σημειωτέον ότι η διάρκεια λειτουργίας του ως άνω συνδέσμου προβλέπεται ως 30ετής. Το έτος 2006 εκδόθηκε η υπ’ αρ. 18280/2006 απόφαση της Γενικής Γραμματέως της Περιφέρειας Πελοποννήσου, με την οποία συστάθηκε ο ενιαίος σύνδεσμος Διαχειρίσεως στερεών αποβλήτων Νομού Μεσσηνίας, η οποία και δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (τεύχος Β’ – 9/10.1.2008). Από τον συνδυασμό των ανωτέρω συνάγεται ότι μετά την σύσταση του προλεχθέντος ενιαίου συνδέσμου ο Δήμος Πύλου απεκδύθηκε κάθε αρμοδιότητας σχετικά με τον σχεδιασμό δράσεων αφορώντων στην διαχείριση των στερεών αποβλήτων, στην διαλογή, επεξεργασία, αποθήκευση, εναπόθεση, ανακύκλωση, παραγωγή ενέργειας απ’ αυτά καθώς και στην εκπόνηση κάθε αναγκαίου έργου για την εκπλήρωση του σκοπού αυτού. Άλλωστε, η καθ’ ύλην αναρμοδιότητα του Δήμου Πύλου ως προς το ζήτημα της διαχειρίσεως των αστικών απορριμμάτων και των εν γένει στερεών αποβλήτων συνάγεται από τις διατάξεις του Εθνικού και Περιφερειακού Σχεδιασμού (ΚΥΑ 50910/2727/2003 – ΦΕΚ Β’ 1909/22.12.2003), οι οποίες ορίζουν ότι η εν λόγω αρμοδιότητα ανήκει αποκλειστικώς στους φορείς διαχειρίσεως στερεών αποβλήτων.

5. Ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας Πελοποννήσου, στο πλαίσιο της ασκήσεως της προλεχθείσας αρμοδιότητας εξέδωσε την υπ’ αρ. πρ. 2646/3.11.2008 απόφασή του με την οποία παραχώρησε στον Δήμο Πύλου δημόσια δασική έκταση εμβαδού 45.138,75 τ.μ. για την υλοποίηση του έργου «εγκατάσταση εξοπλισμού δεματοποιήσεως αστικών σύμμεικτων απορριμμάτων και προσωρινής αποθηκεύσεως» στην θέση Άγιος Νικόλαος του Δήμου Πύλου. Σημειωτέον ότι η κρίσιμη παραχωρούμενη έκταση αντιστοιχεί πλήρως με την έκταση, που επί τριάντα και πλέον έτη λειτουργεί ο Χ.Α.Δ.Α του Δήμου Πύλου.

6. Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Πύλου στην συνεδρίασή του της 24.11.2008 έλαβε κατά πλειοψηφία την υπ’ αρ. 216/2008 απόφαση με την οποία αποφάσισε «την ανεύρεση χώρου σε συνεργασία με τους όμορους Δήμους σε ημιορεινή Δασική περιοχή για την εγκατάσταση του δεματοποιητή», κρίνοντας ότι η επιλογή της θέσεως του Αγίου Βασιλείου και η σύστοιχη παραχώρηση της δασικής εκτάσεως, που αντιστοιχεί στον λειτουργούντα Χ.Α.Δ.Α., δεν είναι η ορθότερη. Η εν λόγω απόφαση όμως έπασχε προδήλως νομικής πλημμέλειας προεχόντως διότι το Δημοτικό Συμβούλιο ήταν υλικώς αναρμόδιο να αποφανθεί επί του ζητήματος της διαχειρίσεως των αστικών απορριμμάτων. Η ως άνω απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου κρίθηκε παράνομη από τον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας Πελοποννήσου με την υπ’ αρ. πρ. 78759/15980-78738/15971-77634/15660/2009 απόφαση, κατά την άσκηση του ελέγχου νομιμότητας που προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 149 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα (Ν. 3463/2006). Στο σημείο αυτό πρέπει να τονισθεί ότι κατά της αποφάσεως αυτής του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Πελοποννήσου, που δεν επικύρωσε ως παράνομη την υπ’ αρ. 216/2008 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, δεν ασκήθηκε είτε η προβλεπόμενη από την διάταξη του άρθρου 151 Ν. 3463/06 προσφυγή ενώπιον της ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 του ίδιου νόμου είτε ένδικο βοήθημα ενώπιον των αρμοδίων Δικαστηρίων. Περαιτέρω, το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Πύλου στην συνεδρίασή του της 4.3.2009 για το ζήτημα της εγκαταστάσεως της μονάδος του δεματοποιητή, έλαβε κατά πλειοψηφία την υπ’ αρ. 31/2009 απόφαση, σύμφωνα με την οποία αποφασίστηκε αφενός η ανεύρεση άλλου χώρου εγκαταστάσεως του δεματοποιητή σε ημιορεινή περιοχή από τον Δήμο Πύλου και σε συνεργασία με τους όμορους Δήμους και αφετέρου η άσκηση ένδικων μέσων στα αρμόδια Δικαστήρια για την αποτροπή της εγκαταστάσεως της μονάδας του Δεματοποιητή στην θέση «Άγιος Νικόλαος». Η απόφαση αυτή του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Πύλου κρίθηκε παράνομη με την υπ’ αρ. πρ. 4092/20.5.2009 απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας Πελοποννήσου, κατά την άσκηση του κατά την διάταξη του άρθρου 149 Ν. 3463/2006 ελέγχου νομιμότητας, χωρίς όμως ουδέποτε να ασκηθεί είτε διοικητική προσφυγή είτε ένδικο βοήθημα ενώπιον των αρμοδίων Δικαστηρίων.

7. Η παραχωρούμενη από την Περιφέρεια Πελοποννήσου δημόσια δασική έκταση εμβαδού 45.138,75 τ.μ., όπως προλέχθηκε ταυτίζεται απολύτως με τον χώρο, ο οποίος επί τριάντα και πλέον έτη είχε διατεθεί για την λειτουργία του Χ.Α.Δ.Α. του Δήμου Πύλου στην θέση «Άγιος Νικόλαος».

8. Από τον συνδυασμό των προλεχθέντων συνάγεται ότι ήδη από την 31.12.2008 απαγορεύεται με βάση το ισχύον δίκαιο, η λειτουργία Χ.Α.Δ.Α. εντός της Ελληνικής Επικράτειας. Ο Δήμος Πύλου δε, έχει λάβει δια του Δημοτικού Συμβουλίου απόφαση περί παύσεως της λειτουργίας του Χ.Α.Δ.Α. στην θέση «Άγιος Νικόλαος» από την 31.12.2008. Η αρμοδιότητα για την επιλογή του τρόπου, των μεθόδων και της δημιουργίας των απαιτούμενων εγκαταστάσεων επεξεργασίας κι εν γένει διαχειρίσεως των αστικών απορριμμάτων και των στερεών αποβλήτων δεν συνιστά τοπικό ζήτημα ή ειδικό ή λεπτομερειακό ζήτημα και κατά τούτο δεν ανήκει στην δέσμη των αποφασιστικών αρμοδιοτήτων των Ο.Τ.Α., αλλά στην Κεντρική Διοίκηση. Η μέθοδος της δεματοποιήσεως των αστικών απορριμμάτων, η προσωρινή εναπόθεσή τους και η υστερόχρονη μεταφορά τους προς επεξεργασία σε ειδική μονάδα επεξεργασίας κρίθηκε ότι συνιστά επιστημονικώς φιλική προς το περιβάλλον και τεχνικώς αποτελεσματική μέθοδο διαχειρίσεως, η οποία προδήλως δεν συγκρίνεται με την περιβαλλοντικώς και υγειονομικώς απαράδεκτη και κυρίως επικίνδυνη λειτουργία των Χ.Α.Δ.Α. Η παραχωρούμενη από την Περιφέρεια Πελοποννήσου δημόσια δασική έκταση στην θέση «Άγιος Νικόλαος» του Δήμου Πύλου για την εγκατάσταση της μονάδος δεματοποιήσεως αντιστοιχεί απολύτως και επακριβώς με την ίδια έκταση στην οποία τριάντα και πλέον έτη λειτουργούσε ο ήδη παράνομος πλην όμως λειτουργών Χ.Α.Δ.Α. του Δήμου Πύλου.

9. Την 2.6.2009 το τμήμα ΤΥΔΚ της Διευθύνσεως Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Ν. Μεσσηνίας με το υπ’ αρ. 6520/2009 έγγραφο της εξέφρασε σαφείς ενστάσεις για την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου «Εγκατάσταση εξοπλισμού Δεματοποιήσεως ΑΣΑ Δ.Ε.Πύλου». Ειδικότερα, στο έγγραφο αυτό επισημαινόταν η έλλειψη φακέλου Προμελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η μη εξέταση εναλλακτικών λύσεων, η έλλειψη αποδοχής της συγκεκριμένης χρήσεως από τον Καποδιστριακό Δήμο Πύλου και τέλος η απουσία περιγραφής του έργου της υπεδάφιας διαθέσεως των επεξεργασμένων υγρών λυμάτων, καθώς και η έλλειψη κατάλληλων γεωλογικών υδρογεωλογικών συνθηκών για τη δυνατότητα υπεδάφιας διαθέσεως. Στη συνέχεια και παρά τη μη θεραπεία των ανωτέρω ελλείψεων- πλημμελειών, που συνομολογούσε η αρμόδια Υπηρεσία της Περιφέρειας Πελοποννήσου, ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας Πελοποννήσου, εξέδωσε την υπ’ αρ. 2825/5.8.2009 απόφαση εγκρίσεως Περιβαλλοντικών όρων του έργου «Δεματοποίηση/προσωρινή αποθήκευση μετά τη συλλογή και μεταφορά αστικών σύμμεικτων απορριμμάτων στο Δήμο Πύλου».

10. Οι όροι της ως άνω Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων με ρητή διάταξή της (άρθρο 1 Α) ίσχυαν για δύο χρόνια από την έναρξη λειτουργίας του έργου. Στη συνέχεια εκδόθηκε η υπ’ αρ. 6/2009 άδεια οικοδομήσεως για την ανέγερση του κτιρίου εγκαταστάσεως του μηχανολογικού εξοπλισμού του Δεματοποιητή. Την 26.1.2010 ο Νομάρχης Μεσσηνίας εξέδωσε την υπ’ αρ. 14677/1967/26.1.2010 απόφασή του για τη χορήγηση άδειας εγκαταστάσεως της Μονάδας Δεματοποιήσεως Αστικών σύμμεικτων απορριμμάτων στο Δήμο Πύλου για δύο έτη και δη έως την 26.1.2012. Την 20.1.2011 με το υπ’ αρ. πρ. 124 έγγραφο προς ΦΟΣΔΑ ορίστηκε η 26.1.2011 ως ημέρα παραλαβής της ως άνω μονάδας δεματοποιήσεως. Ο Καλλικρατικός Δήμος Πύλου Νέστορος με την υπ’ αρ. 322/2011 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, που εγκρίθηκε ως νόμιμη με την υπ’ αρ. 130/9.1.2012 της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας, συνήψε προγραμματική σύμβαση με τον «Φορέα Διαχειρίσεως Στερεών Αποβλήτων Μεσσηνίας (ΦΟΣΔΑ νομού Μεσσηνίας) για τη λειτουργία της ως άνω Μονάδος Δεματοποιήσεως Αστικών σύμμεικτων απορριμμάτων στη θέση Άγιος Νικόλαος, η οποία και υπογράφηκε την 13.3.2012. Η ως άνω σύμβαση μετά τη λήξη της παρατάθηκε με νεότερη την 14.2.2013 υπογραφόμενη από τον Περιφερειάρχη Πελοποννήσου, το Δήμαρχο Πύλου Νέστορος και τον Πρόεδρο του Δ.Σ του «Ενιαίου Συνδέσμου Διαχειρίσεως Στερεών Αποβλήτων Νομού Μεσσηνίας» ως διαδόχου του «Φορέα Διαχειρίσεως Στερεών Αποβλήτων Νομού Μεσσηνίας». Προηγουμένως δε με την υπ’ αρ. 20.2.2012 απόφαση του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου είχε χορηγηθεί άδεια αορίστου χρονικής διάρκειας για την ως άνω Μονάδα Δεματοποιήσεως Αστικών σύμμεικτων απορριμμάτων. Εξάλλου, η Γενική Διεύθυνση Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής Πολιτικής της Αποκεντρωμένης Διοικήσεως Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου με την υπ’ αρ. πρ. 1017/85/16.1.2013 απόφασή της τροποποίησε την υπ’ αρ. 42825/2009 προλεχθείσα απόφαση Εγκρίσεως Περιβαλλοντικών Όρων, του ίδιου ως άνω έργου, με διάρκεια ισχύος τρία έτη.

11. Στο σημείο αυτό πρέπει να λεχθεί ότι κατά της υπ’ αρ. πρωτ. 2646/3-11-2008 Αποφάσεως του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Πελοποννήσου με την οποία παραχωρήθηκε στο Δήμο Πύλου «δημόσια δασική έκταση για την υλοποίηση του έργου “Εγκατάσταση εξοπλισμού δεματοποίησης αστικών σύμμεικτων απορριμμάτων & προσωρινής αποθήκευσης” στην θέση Άγιος Νικόλαος τ.δ. Πύλου του Δήμου Πύλου Ν. Μεσσηνίας», της υπ’ αριθμ. πρωτ. 7200/4067/12-03-2009 αποφάσεως «Αποστολή ορθής επανάληψης απόφασης παραχώρησης Δ.Δ. έκτασης», του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Πελοποννήσου, της υπ' αρ. 6/2009 οικοδομικής άδειας που εξέδωσε το Νομαρχιακό Γραφείο Πύλου της Δ/νσης Πολεοδομίας της Νομαρχιακής Αυτοδιοικήσεως Μεσσηνίας, έχει ασκηθεί από δημότες της Πύλου και ένα αστικό σωματείο, η υπ’ αρ. κατ. 3525/2009 αίτηση ακυρώσεως ενώπιον του ΣτΕ.

12. Στο σημείο αυτό πρέπει να υπομνησθεί μια κομβική παρατήρηση. Μετά την εγκατάσταση της μονάδας δεματοποιήσεως αστικών συμμείκτων απορριμμάτων στην θέση Άγιος Νικόλας, ήδη από τον Μάρτιο του 2012, όπως προλέχθηκε, δεν επιτρέπεται η επαναλειτουργία του ιδίου χώρου, ως χώρου εναποθέσεως απορριμμάτων καθώς η λειτουργία του Χ.Α.Δ.Α έχει παύσει να επιτρέπεται με βάση την κείμενη εθνική και ενωσιακή νομοθεσία, ήδη από την 31.12.2008. τουτέστιν, τα απορρίμματα στον Δήμο Πύλου-Νέστορος πρέπει να δεματοποιούνται και μόνον και όχι να εναποτίθενται εντός του καταργηθέντος Χ.Α.Δ.Α Αγίου Νικολάου, χωρίς να υποστούν δεματοποίηση.

13. Παρά ταύτα, η ως άνω μονάδα δεματοποιήσεως έχει παύσει να λειτουργεί εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα, χωρίς να έχουν ενημερωθεί προς τούτο οι αρμόδιες Υπηρεσίες από τον Δήμο Πύλου-Νέστορος. Το γεγονός αυτό αποκαλύφθηκε μετά την μεγάλης εντάσεως φωτιά, που ξέσπασε στον χώρο του καταργηθέντα Χ.Α.Δ.Α Αγίου Νικολάου στις 3.6.2014 κατακαίοντας ευρύτερες δημόσιες και ιδιωτικές εκτάσεις. Με άλλη διατύπωση, ο Δήμος Πύλου-Νέστορος, παρανόμως έπαυσε να λειτουργεί την μονάδα δεματοποιήσεως και κυρίως παρανόμως και αυθαιρέτως άρχισε να επαναλειτουργεί τον καταργηθέντα ήδη Χ.Α.Δ.Α Αγίου Νικολάου, ως χώρο εναποθέσεως και ανεξέλεγκτης διαχειρίσεως των αστικών απορριμμάτων του Καλλικρατικού Δήμου Πύλου-Νέστορος. Το γεγονός αυτό, που αποτελούσε κοινό μυστικό για την τοπική κοινωνία, αποκαλύφθηκε μετά την μεγάλη φωτιά της 3.6.2014 και επιβεβαιώθηκε από ρεπορτάζ του δημοσιογράφου Γιάννη Σινάπη, της εφημερίδας «Ελευθερία», το οποίο τεκμηριώθηκε με βάσει δηλώσεις του καθ’ όλων αρμόδιου κρατικού οργάνου και δη του Διοικητή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Καλαμάτας, Πύραρχου κ. Κυριακούλη Κυριακουλέα και το οποίο έχει ως ακολούθως: « Η Πυροσβεστική δεν γνώριζε ότι ο δεματοποιητής στον Άγιο Νικόλαο Πύλου δεν λειτουργούσε. Δεν έχει ενημερωθεί από τον Δήμο Πύλου-Νέστορος ότι εκεί γινόταν ανεξέλεγκτη διαχείριση απορριμμάτων και ουσιαστικά λειτουργούσε σκουπιδότοπος, αντί να γίνεται ελεγχόμενη διαχείριση. Αυτό τονίζει στην «Ε» ο Διοικητής της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Καλαμάτας, Πύραρχος κ. Κυριακούλης Κυριακουλέας. «Δεν λειτουργεί ο δεματοποιητής, έχει υποστεί βλάβη, όπως μας είπαν», είπε ο διοικητής και σημείωσε: «Από τα σκουπίδια που είχαν εναποτεθεί χύμα ξεκίνησε η φωτιά. Άλλα σκουπίδια ήταν θαμμένα και άλλα όχι. Δεν γνωρίζαμε ότι δεν λειτουργούσε ο δεματοποιητής. Για τον λόγο αυτό δεν πήγε φέτος στον Άγιο Νικόλαο η αρμόδια επιτροπή ελέγχου (αποτελείται από εκπροσώπους της Πυροσβεστικής, της Αστυνομίας και της Διεύθυνσης Υγείας), καθώς πάει και ελέγχει μόνο Χ.Α.Δ.Α». Ο κ. Κυριακουλέας μας ενημέρωσε ότι «στα σκουπίδια η φωτιά καίει ακόμα. Ρίχνουν χώμα, καθώς με νερό δεν σβήνει». Και πρόσθεσε πως «την προανάκριση διενεργεί η Διεύθυνση Εγκλημάτων Εμπρησμού από την Αθήνα, σε συνεργασία με την Πυροσβεστική Υπηρεσία Γαργαλιάνων και το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Πύλου». Επεσήμανε επίσης ότι «ήταν ευτύχημα που δεν έπιασαν φωτιά τα δέματα», εξηγώντας: « Και τα δέματα, αν μείνουν μεγάλο διάστημα δημιουργούν κίνδυνο, υπάρχει πρόβλημα. Τα δέματα είναι προσωρινά. Μετά από κάποιο διάστημα πρέπει να πάνε για επεξεργασία. Αν πιάσουν φωτιά τα δέματα θα είναι μεγαλύτερο πρόβλημα». Ανέφερε επίσης, ότι εντός του περιφραγμένου χώρου όπου υπάρχουν τα δέματα και γινόταν ανεξέλεγκτη εναπόθεση, «υπάρχει βλάστηση που θα έπρεπε να έχει κοπεί». Ωστόσο, ο διοικητής τόνισε ότι «από πέρυσι που είμαι εγώ διοικητής στην Καλαμάτα, δεν μας είχε απασχολήσει ο συγκεκριμένος χώρος». Όσον αφορά τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή της Πύλου το απόγευμα της Τρίτης, με τους ισχυρούς ανέμους που βοηθούσαν στην εξάπλωση της φωτιάς και δυσχέραιναν το έργο της κατάσβεσης, ο κ. Κυριακουλέας παρατήρησε: «είχε τόσο πολύ αέρα που μόνο το ελικόπτερο Εricsson μπόρεσε να κάνει κάποιες βολές, ξεπερνώντας και τα όρια ασφαλείας-όχι όμως όπως θα μπορούσε χωρίς αέρα. Μας βοήθησε να μη φύγει η φωτιά προς το βουνό, όπου δεν θα μπορούσαμε να προσεγγίσουμε.».

14. Στο σημείο αυτό πρέπει να μνημονευθεί ότι τόσο η Περιφέρεια Πελοποννήσου, όσο και το ΥΠΕΚΑ και η Κεντρική διοίκηση εν γένει, παρέλειψαν παρανόμως και εγκληματικώς να μεριμνήσουν έστω και ελαχίστως για την απομάκρυνση των δεματοποιηθέντων σκουπιδιών, που παρήχθησαν κατά την λειτουργία της ως άνω μονάδας δεματοποιήσεως. Παρά ταύτα είχαν ρητή νομική υποχρέωση να μεριμνήσουν για την έγκαιρη και ασφαλή μεταφορά των σκουπιδοδεματίων προς περαιτέρω επεξεργασία, σε ειδικό εργοστάσιο, που βεβαίως ουδέποτε κατασκευάστηκε. Τουτέστιν, η Περιφέρεια Πελοποννήσου και το ΥΠΕΚΑ δεν επέδειξαν απλώς μη συγγνωστή διοικητική αδράνεια, αμελώντας την τήρηση των νομικών τους υποχρεώσεων. Κυρίως παραβίασαν ευθέως την κείμενη νομοθιεσία, εγκληματώντας εις βάρος του φυσικού περιβάλλοντος και της δημόσια υγείας, αφού ουδέποτε απομάκρυναν τα δεματοποιηθέντα απορρίμματα, τα οποία παρανόμως παρέμειναν εγκαταλελειμμένα και αφύλακτα, ως περιβαλλοντική βόμβα στο χώρο του καταργηθέντος ΧΑΔΑ Αγίου Νικολάου. Για την πληρότητα της ι

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου